Salam Sejahtera,

Salam sejahtera, selamat datang ke blog saya yang serba kekurangan ini. Terima kasih saya ucapkan pada semua kerana sudi datang berkunjung ke blog ini. Sekiranya ada apa-apa persoalan atau perasaan ingin tahu lebih lanjut lagi berhubung dengan isu-isu yang terkandung di dalam blog ini, kecil tapak tangan 1Malaysia saya tadahkan. Kawan-kawan semua saya persilakan untuk bertanyakan terus kepada saya melalui phone, emel atau ruang chat yang ada disediakan dalam blog ini. Kita juga boleh terus berinteraksi dengan menjadi follow di antara sesama kita manalah tahukan hari ini, esok atau lusa mungkin tiba-tiba sahaja muncul sesuatu perkara atau peluang yang datang samada dari saya ataupun dari kawan-kawan, jadi mudahlah ianya dikongsibincangkan. Kerana kate orang “peluang itu selalunya datang dalam keadaan kita tidak bersedia”…dengan cepatnya maklumat itu sampai pada kita & pantas kemasnya tindakan proaktif yang menyusulinya ……. Apakah hasilnya?

12 July, 2011

INSURANS

Maklumat ini merupakan asas pengenalan untuk membantu sebahagian dari kita yang kurang memahami apakah itu insuran. Dengan maklumat ini kita tidak lagi perlu mengelak, seolah-olah kita takut & tak suka serta terasa perlu menjauhkan diri dari perkara-perkara yang berkaitan dengan insuran. Ketidak selesaan seringkali berlaku setiapkali kemunculan agen insuran yang cuba memperkenalkan produk keluaran syarikatnya kepada kita, ini menyebabkan tahap kefahaman kita tentang insuran begitu sempit sekali jauh sekali dari fakta sebenar yang sepatutnya kita ketahui. Maklumat-maklumat yang penting ini adalah berhubung dengan maklumat tentang jenis perniagaan insurans, prinsip asas insuran dan lain-lain. Apa tindakan yang perlu diambil sekiranya berlaku masalah dan saluran yang betul untuk membuat aduan.  
Ketahui maklumat berikut:
1.          Apakah Insurans?
        Insurans adalah pemindahan risiko oleh seseorang individu atau sesebuah organisasi yang dikenali sebagai pemegang polisi kepada syarikat insurans. sebagai balasan, syarikat insurans menerima pembayaran dalam bentuk premium. Sekiranya pemegang polisi menanggung kerugian, yarikat insurans akan membayar pampasan terhadap kerugian atau kerosakan tersebut.
2.          Jenis Insurans terbahagi kepada:
             i.          Insurans hayat
             ii.         Insuran am.
3.          Prinsip Asas Insurans
Empat prinsip asas insurans adalah:
i.           Kepentingan boleh Insuran.
          Anda harus mempunyai kepentingan terhadap barang atau hayat yang diinsuranskan di mana sesuatu kerosakan atau kehilangan kepada harta benda atau hayat yang diin suranskan akan mengakibatkan anda menanggung krugian kewangan. Sebagai contoh, sekiranya anda menjual kereta anda, anda juga sepatutnya berhenti daripada menginsuranskan kereta tersebut kerana anda tidak lagi mempunyai kepentingan boleh insurans. Sekiranya anda terus menginsuranskannya, syarikat insurans tidak akan membayar pampasan kepada anda sekiranya berlaku kerugian atau kerosakan terhadap kereta tersebut.
ii.          Penuh percaya mutlak
          Kontrak insurans adalah kontrak atas dasar penuh percaya mutlak. Anda, sebagai pemegang polisi, mestilah mendedahkan semua fakta penting apabila membeli polisi. Sekiranya anda gagal mendedahkan mana-mana fakta penting, polisi tersebut  mungkin menjadi tidak sah.
iii.         Indemniti
        Hanya diguna pakai untuk kerosakan  fizikal sesuatu harta benda (contohnya, kerosakan ke atas bangunan atau kenderaan bermotor) di mana kerugian tersebut boleh dinilai dari segi kewangan. Anda tidak boleh ‘mendapat keuntungan’ daripada polisi insurans. Sekiranya anda mengalami kerugian, syarikat insurans akan membayar atau meletakkan anda kepada keadaan yang sama sebelum berlaku kerugian.
iv.        Sumbangan
           Adalah tidak perlu membeli lebih daripada satu polisi untuk melindungi sesuatu harta. Sekiranya anda membeli lebih daripada satu polisi, anda hanya boleh membuat satu tuntutan sahaja apabila berlaku kerugian atau kerosakan terhadap harta tersebut. Amaun yang boleh dibayar tersebut akan disumbangkan oleh syarikat-syarikat insurans yang terlibat. Walau bagaimanapun, anda boleh atau berhak membeli lebih daripada satu polisi sekiranya anda ingin melindungi hayat anda.

Seterusnya saya ingin perkenalkan satu produk keluaran Allianz Life Insurans yang dikenali sebagai Simpanan DanaPadu dengan kadar faedah pulangan yang bermula dari paras 9% setahun + Percuma insuran hayat + insuran P.A(kemalangan). Apa yang menarik selain dari faedah pulangannya yang tinggi di pasaran kewangan semasa, para ahli juga bakal menikmati pulangan jangka pendek/cepat yang lumayan jika turut serta mengembangkan pemilikan produk ini di pasaran setempat.

No comments: